انجام کشش اسپیکا سرد به(SPK rebar or spk tension) وسیله بهترین فرایندهای ممکن در ایران

همه چیز در مورد کشش میلگرد اسپیکا

از مقاطع فولادی بسیار پرکاربرد در صنایع مختلف می‌توان به میلگرد‌ها اشاره کرد. به طور کلی با هدف کاربرد‌های ویژه، به آهن ترکیباتی خاص اضافه کرده و با کشش انواع فولاد، ویژگی‌ها و خصوصیات متفاوتی را در آلیاژها به وجود می‌آورند. در این بین یکی از پرکاربردترین میلگرد‌ها و فولاد‌های آلیاژی، میلگرد کشش اسپیکا است. این فولاد سرد کار، در مقابل محیط با حرارت زیاد، استحکام بسیار بالایی دارد. اما ویژگی میلگرد‌های اسپیکا چیست؟ در این متن به معرفی کشش میلگرد اسپیکا spk یا همان K100 به همراه خصوصیات فیزیکی و ترکیبات شیمیایی آن می‌پردازیم؛ تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

کشش اسپیکا

 

فولاد آلیاژی SPK چیست؟

این نوع فولاد که در تولید و کشش میلگرد اسپیکا spk به کار می‌رود از آلیاژ فلز‌های کربن و کروم ساخته شده است. این نوع کشش اسپیکا در صنایع بسیاری کاربرد داشته و برای تولید آن از روش ریخته‌گری و نورد سرد استفاده می‌کنند.

به علت مقادیر بالای کروم در تولید فولاد آلیاژی SPK، سختی‌پذیری و دوام بسیار بالایی در برابر خوردگی و سایش دارد. در واقع سختی بسیار بالای میلگرد فولاد 1.2080 یا فولاد SPK، آن را جز پرمصرف‌ترین فولاد‌های ابزار سرد کار ایران قرار داده است. البته اولین‌بار در کشور‌های آلمان و سوئد این نوع فولاد را تولید کردند و پس از آن در کشور‌های آمریکا و اتریش نیز تولید شد.

 

انواع فولاد آلیاژی SPK کدام است؟

یکی از بزرگ‌ترین و معروف‌ترین تولیدکنندگان مقاطع فولادی در جهان که بیش از 100 سال سابقه درخشان در این صنعت دارد، کارخانه بوهلر (Buhler) در کشور آلمان است. فولاد ابزار آلیاژی SPK از مهم‌ترین و پرفروش‌ترین محصولات این شرکت در سراسر جهان محسوب می‌شود. فولاد SPK (Special K) بوهلر بر اساس نوع استاندارد تولید و خواص مکانیکی، انواع متنوعی دارد.

شرکت آلمانی بوهلر، فولاد ابزار‌های SPK یا K100 را بر اساس شماره استاندارد و ترکیبات شیمیایی به 3 دسته کلی تقسیم‌بندی می‌کند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

فولاد ابزار SPK R یا K107

این فولاد ابزار طبق شماره استاندارد 1.2436 در این کارخانه تولید می‌شود. فولاد ابزار SPK R در برابر سایش، مقاومت بالا و سختی بسیار مطلوبی از خود نشان می‌دهد. از کاربرد‌های بسیار مهم فولاد K107 می‌توان به صنایع قالب‌های لوله‌سازی، خان‌کشی، ابزار‌های چوب‌بری، ابزارآلات داروسازی، سوراخ‌کاری، تیغه‌های برش و… اشاره کرد.

فولاد ابزار SPK NL یا K110

این نوع فولاد ابزار نیز بر اساس شماره استاندارد 1.2379 در کارخانه آلمانی بوهلر در دمای 850 تا 1050 درجه سانتی‌گراد تولید شده و در محیط حمام گرم خشک می‌شود. فولاد ابزار SPK NL در برابر سایش، مقاومت بسیار بالایی دارد. از فولاد K110 در صنایع نجاری، مهرزنی، فرم‌دهی و… استفاده می‌کنند.

فولاد ابزار آموتیت

این دسته از فولاد ابزار‌های SPK بر اساس استاندارد 1.2510 در شرکت بوهلر تولید می‌شوند. فولاد ابزار آموتیت، سختی بسیار بالایی داشته و از ویژگی برندگی فوق‌العاده قوی برخوردار است.

خواص مکانیکی فولاد کشش اسپیکا چیست؟

به طور کلی خواص و ویژگی‌های فولاد آلیاژی کشش میلگرد اسپیکا spk را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد:

  • کشش فولاد میلگرد SPK، مقاومت بالایی در برابر سایش و خوردگی در دما‌های پایین ایجاد می‌کند.
  • در دما‌های بالا، سختی فولاد اسپیکا، به طور کامل حفظ نمی‌شود.
  • در زمان انجام عملیات حرارتی و تغییر دمای سریع بر روی فولاد‌های SPK، احتمال ایجاد ترک وجود دارد.
  • از نظر اقتصادی، به کارگیری میلگرد و فولاد SPK در دما‌های پایین، مقرون به صرفه است.
  • به دلیل وجود مقادیر زیادی کروم و کربن، این محصول مقاومت بسیار خوبی دارد.
  • سخت‌کاری و حرارت‌دهی این نوع فولاد در دمای بیش از 930 درجه سانتی‌گراد، باعث شده تا در برابر تغییر شکل در دما‌های بالاتر، مقاوم باشد.

 

ترکیبات شیمیایی فولاد سرد کار میلگرد اسپیکا چیست؟

تولید و کشش میلگرد اسپیکا spk با شماره استاندار‌های ۱٫۲۰۸۰ و مشخصه X210Cr12 نیز شناخته می‌شود. کربن، سیلیسیوم، منگنز و کروم از جمله عناصری هستند که در فولاد آلیاژی SPK یا فولاد‌های آلیاژی پرکربن وجود دارند. این نوع میلگرد‌ها سختی‌پذیری بالایی برای سرد شدن با هوا یا روغن دارند.

به طور کلی با ایجاد کمی اختلاف در ترکیبات شیمیایی فولاد اس پی کی و اضافه کردن، عناصر دیگری مانند وانادیوم و تنگستن به آن، میلگرد‌های Spk R و Spk NL تولید می‌شوند. این محصولات نیز ویژگی‌های منحصر به فرد و سختی و مقاومت به سایش بالایی دارند.

کاربرد میلگرد‌های اسپیکا چیست؟

میلگرد‌های Spk قیمت‌های مناسب‌تری نسبت به سایر میلگرد‌ها داشته و کاربرد‌های بیشتری در صنایع مختلف دارند که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

  • ابزار‌های خان کشی
  • قالب‌های پانچ
  • تیغه‌های برش
  • میل لنگ‌ها
  • محور‌های غیر هم مرکز
  • شافت‌های مربوط به صنایع سیمان

 

سؤالات متداول

مهم‌ترین ویژگی‌ها و قابلیت‌های کشش میلگرد اسپیکا spk یا K100 چیست؟

به طور کلی با کشش اسپیکا میلگرد‌ها در برابر سایش و تغییر شکل، مقاوم شده و قابلیت سخت‌شدن و بازپخت را پیدا می‌کنند. همچنین علاوه بر داشتن قیمت مقرون به صرفه‌تر در بسیاری از صنایع نیز کاربرد دارند.

ترکیبات شیمیایی کشش میلگرد اسپیکا چیست؟

در کشش میلگرد اسپیکا spk ترکیباتی مانند کروم، کربن، فسفر، منگنز، سیلیسیم، گوگرد و تنگستن را در مقادیری خاص به این فولاد ابزار پرکاربرد اضافه می‌کنند.

 

سخن آخر

همان‌طور که به آن اشاره کردیم؛ فولاد‌های آلیاژی کشش میلگرد اسپیکا spk از نوع فولاد ابزار سرد کار هستند که در صنایع مختلفی کاربرد دارند. در واقع این فولاد در استاندارد فولاد آلیاژی کشور آمریکا با کد اختصاری D3 و در استاندارد فولاد کشور آلمان با کد 1.2080 نیز شناخته می‌شود. وجود عناصری مانند کربن و کروم در تولید و کشش میلگرد اسپیکا، باعث شده که علاوه بر سختی بسیار بالا، مقاومت خوبی در برابر سایش در دما‌های پایین داشته باشد. از این رو با توجه به قیمت اقتصادی و به صرفه، جز فولاد‌های ابزار سرد کار پرمصرف در ایران قرار می‌گیرد.

در متن بالا تلاش کردیم اطلاعات مفیدی در مورد کشش اسپیکا در اختیار شما قرار دهیم. در نهایت به این نکته توجه داشته باشید که شرکت کشش علم و صنعت با مدیریت مهندس زهره وند، کشش انواع فولاد؛ مانند کشش میلگرد اسپیکا، کشش وی سی ان، کشش استیل، کشش میلگرد ترانس و میلگرد ساده را با دقت بالا و دهم دار در تناژهای مختلف بر اساس سفارش مشتری انجام می‌دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
شما برای ادامه باید با شرایط موافقت کنید

فهرست