چهار پهلو ترانس چیست؟

چهار پهلو ترانس یکی از مقاطع پروفیل‌های فلزی توپر است که کاربردهای بسیاری در صنعت دارد

. چهارپهلوها با جنس‌ها و سایزهای مختلف ارائه می‌شوند که از معروف‌ترین آن‌ها، چهار پهلو ترانسی و چهارپهلو فولادی است.

از این محصولات در ریل‌سازی، صنایع ساختمانی، ماشین‌آلات، ساخت درب و پنجره، فرفروژه و … استفاده می‌شود.

چهار پهلو ترانس ( square bar ) یکی از محصولات شرکت کشش علم و صنعت می باشد که در این مطلب سعی شده تا تمامی موارد مرتبط با گردآوری شود. بنابراین اگر شما میخواهید تا با این محصول پرکاربرد به صورت کامل آشنا شوید با ما همراه باشید.

کشش چهار پهلوپولیشی فولادی و چهارپهلو ترانسی شیوه جدیدی در تولید این مقاطع پروفیلی است. در این مقاله، ابتدا تعریف چهار پهلو را می‌خوانیم و سپس با انواع آن آشنا می‌شویم.

چهار پهلو ترانس

پیش از هرچیز باید با مفهوم چهارپهلو آشنا شویم و در قدم‌های بعدی درباره چهار پهلو ترانسی و چهارپهلو فولادی، کاربرد و انواع آن‌ها می‌خوانیم. به‌طور خلاصه، چهارپهلو یک میله فلزی با سطح مقطع مربع یا مستطیل است. چهارپهلو نوعی پروفیل توپر است که در ساخت‌وساز و صنعت کاربردهای فراوانی دارد. این پروفیل‌ها به‌دلیل شکل ساده سطح، مقاومت بالا، قابلیت جوشکاری و برشکاری و شکل‌پذیری مطلوب کاربردهای بسیاری دارند. چهارپهلوها با ضخامت و طول متفاوت ساخته می‌شوند. ضخامت آن‌ها از 8 تا 200 میلی‌متر و طول چهارپهلو از 3 تا 12 متر متغیر است.

انواع چهار پهلو ترانس

حال که دانستیم چهارپهلو چیست، با انواع آن آشنا می‌شویم. چهارپهلوها را می‌توانیم از منظر شیوه تولید، جنس یا سایز دسته‌بندی کنیم:
چهارپهلو به چهار شیوه مختلف تولید می‌شود که عبارت‌اند از:

چهارپهلو پولیشی

چهار پهلو  از انواع چهارپهلو فولادی است. مقاطع آن از صافی سطحی بسیار بالایی برخوردار است. چهارپهلو ترانس به‌واسطه چندین بار پرداخت سطحی روی چهارپهلوی نرمال و سنگ‌زنی و پولیش‌کاری به‌دست می‌آید. برای آشنایی با میلگرد ترانس نیز می‌توانید به مقاله معرفی میلگرد ساده مراجعه کنید.

چهارپهلوی فابریک

در این روش، برای تولید چهارپهلو از شمش‌های کاملاً خالص و فابریک استفاده می‌شود. درنتیجه، چهارپهلو فابریک مقاطع یکنواخت با کیفیتی فوق‌العاده دارد.

عملیات نورد گرم

در این روش، شمش‌های خام را درون کوره حرارت داده و سپس آن‌ها را از میان غلتک‌هایی که نورد نام دارند عبور می‌دهند. به‌تدریج طول آن‌ها افزایش یافته و سطح مقطع کاهش می‌یابد. رنگ این چهارپهلوها سیاه است. درنتیجه، از آن‌ها در صنایعی که استحکام محصول اولویت دارد و ظاهر مهم نیست، مانند ساخت یراق‌آلات استفاده می‌شود.

عملیات نورد سرد

در این روش، مرحله حرارت دادن شمش درون کوره حذف شده و شمش‌های خام مستقیماً وارد نورد می‌شوند. با حذف دمای بالای کوره، سختی و مقاومت تسلیم چهارپهلو افزایش یافته و ساختار آن‌ها ریزدانه‌تر می‌شود.

چهار پهلو ترانس از سایز 5 Mm100 Mm

انواع چهارپهلو از نظر سایز

همان‌طورکه پیشتر اشاره شد، چهارپهلو در ساخت‌وساز نقش مهمی ایفا می‌کند. با توجه به این‌که از این محصول در کدام بخش استفاده شود، سایز آن‌ها متفاوت است. چهارپهلوها را در سایزهای 5، 6، 8، 9، 10، 12، 14 و 16 تولید می‌شوند.

سایز 5 و 6

این محصولات عموماً کاربرد تزیینی، به‌خصوص در فرفورژه‌ها دارند.

سایز 8 و 9

با توجه به مقاومت پایین این چهارپهلوها، از آن‌ها در کارهای سبک استفاده می‌شود.

سایز 10

چهار پهلو سایز 10 در ساخت درب و پنجره کاربرد فراوانی دارد.

سایز 12

ساخت درب، نرده و حفاظ ازجمله کاربردهای چهار پهلو سایز 12 است.

سایز 14و 16

چهار پهلوهای این سایز بیشتر کاربرد استقامتی دارند و از آن‌ها در کارهای سفارشی و استقامتی استفاده می‌شود.

انواع چهار پهلو از نظر جنس

چهار پهلوها از فلزات گوناگونی ساخته می‌شوند که عبارت‌اند از:

  • فولادهای کم‌کربن آلیاژی
  • آلومینیوم خالص آلیاژی
  • برنج
  • برنز
  • فسفر برنز و آلومینیوم برنز

انواع چهارپهلو فولادی

چهارپهلو فولادی را از نظر متریال به‌کاررفته در آن، به چهار دسته تقسیم می‌کنند: چهارپهلو استیل، چهارپهلو فولادی، چهارپهلو برنجی و …

چهارپهلو ST37

متریال این چهارپهلو فولادی ترکیبی از آهن و عناصر مختلف نظیر کروم با درصد کمی کربن است. طول عمر بالا، سهولت ساخت و مقاوم در برابر ضربه ازجمله ویژگی‌های این محصول است که آن را برای استفاده در صنایع خودروسازی، نساجی، دفاعی و کشتی‌سازی تبدیل به گزینه‌ای عالی کرده است.

چهار پهلو ترانس تولید کشش علم و صنعت

کشش میلگرد ترانس

چهارپهلو فولادی ST44

در ساخت این محصول، از کربن بیشتری استفاده شده که درنتیجه استحکام بالایی دارد و برای جوشکاری و پرچکاری مناسب است.

چهارپهلو ST52

در ساخت این چهارپهلو فولادی، از عناصری نظیر سیلیسیم و منگنز استفاده شده است. این محصول شباهت بسیاری به چهارپهلو ST37 دارد، با این تفاوت که استحکام آن بیشتر، قابلیت جوش‌کاری بالاتر و قابلیت شکل‌پذیری آن کمتر است. استحکام بالا سبب شده است تا در صنعت کاربرد بسیاری داشته باشد و از آن برای راه‌سازی، ریل‌سازی، شهرسازی، پل‌سازی، ساختمان‌های بلند و… استفاده شود.

چهارپهلو MO40

عمده متریالی که در ساخت این چهارپهلو فولادی استفاده شده کروم و مولیبدن است که باعث افزایش مقاومت در برابر خوردگی و ضربه شده است. از بارزترین ویژگی‌های این محصول می‌توانیم به طول عمر بالا، هدایت گرمایی خوب، استحکام بالای تسلیم و کشش، و شکل‌پذیری اشاره کنیم.

چهارپهلو CK45

این محصول در زمره چهارپهلوهای آلیاژی قرار می‌گیرد و در ساخت آن از سیلیسیم‌، منگنز و مقدار کمی کربن استفاده شده است. این چهارپهلو مقاومت کششی قابل توجهی دارد و از آن در ساخت قطعاتی نظیر محور، اسکلت سازه‌ها و پایه دستگاه‌ها استفاده می‌شود.

چهارپهلو برنج

این چهار پهلو مستحکم، نارسانا و مقاوم در برابر خوردگی است. به‌دلیل ظاهر صاف و طلایی که دارد از آن برای کاربردهای تزیینی استفاده می‌کنند.

چهارپهلو آلومینیومی

از چهارپهلو آلومینیومی درمواردی که ویژگی‌هایی نظیر وزن سبک و مقاومت در برابر خوردگی اهمیت دارد، مانند ساخت قاب، بست، و موارد تزیینی استفاده می‌شود.

کشش چهارپهلو

شکل‌دهی به محصولاتی با جنس فلز و استیل از طریق روش‌های مختلفی انجام می‌پذیرد. در شرکت کشش علم و صنعت، از روش کشش استیل استفاده می‌شود. فرایند کشش استیل در دسته فرایندهای سردکاری قرار گرفته و برای انجام آن نیاز به حرارت نیست که درنتیجه مقاومت خمشی پروفیل را افزایش می‌دهد.

در این روش، قالبی به نام دوزه ساخته می‌شود که سوراخ داخلی آن متناسب با شکل مقطع موردنظر است. سپس پروفیل را توسط دستگاه کشش از دوزه عبور می‌دهند. گاهی برای رسیدن به فرم مدنظر باید چند مرحله کشش سرد انجام شود. انتخاب پروفیل مناسب، طراحی فرایند و طراحی دوزه اهمیت فوق‌العاده‌ای دارند.

درصورتی‌که هریک از این مراحل کوچک‌‌ترین مشکلی داشته باشند، فرایند با مشکل روبه‌رو شده و نتیجه نهایی مثبت نخواهد بود. کشش استیل سرد به‌صورت شش پر و چهارپهلو، دو مورد اصلی از کشش استیل و میلگرد هستند. محصولات به‌دست آمده از این روش، کیفیت بالایی دارند و رعایت سایز در آن‌ها (از 6 تا 100 میلی‌متر) با دقت بالایی انجام می‌شود. در شرکت علم و صنعت، کشش چهار پهلو فولادی با دقت دهم‌دار انجام می‌شود.

محصولات حاصل از فرایند کشش استیل سرد مزایای بسیاری دارند که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توانیم به تنوع بالای اشکال، کیفیت سطحی عالی، دقت بالا (در حد صدم میلی‌متر)، کاهش هزینه‌های تولید و سرمایه موردنیاز، دور ریز کمتر، مصرف انرژی کمتر و افزایش سرعت تولید اشاره کنیم.

قیمت چهارپهلو

قیمت چهارپهلو به مواردی نظیر نرخ ارز، نرخ فولاد، کیفیت و جنس مواد اولیه، ضخامت و اندازه چهارپهلو بستگی دارد. نظر به این‌که در ساخت چهارپهلو از مواد مختلف و حتی آهن قراضه می‌توان استفاده کرد، این محصولات معمولاً قیمت مناسبی دارند. چهار پهلو ترانس، چهارپهلو فولادی و چهارپهلو استیل به‌صورت شاخه‌ای به فروش می‌رسند و ابعاد و وزن آن‌ها بنا به درخواست مشتری قابل تغییر است.

سخن پایانی

اکنون که با چهار پهلو ترانسی و چهارپهلو فولادی آشنا شدید و درباره انواع چهارپهلوها اطلاعات کامل و جامعی کسب کردید، بهتر می‌توانید برای خرید اقدام کنید. در شرکت کشش علم و صنعت، چهار پهلو مدنظر شما با دقت و کیفیت بالا و به شیوه کشش ساخته می‌شود. شما می‌توانید محصولی با ضخامت بین 5 تا 120 میلی‌متر و به‌طول حداکثر 12 متر که به شیوه کشش چهارپهلو ساخته شده است را سفارش دهید و محصولی باکیفیت تحویل بگیرید. به نظر شما هنگام خرید چهارپهلو به چه نکات دیگری باید توجه داشت؟ شرکت کشش علم و صنعت با بیش از 40 سال سابقه، انواع محصولات باکیفیت نظیر میلگرد ترانس ، برنجی، پیلینگ و… را نیز برای شما آماده کرده است.

نوشته قبلی
سیم مفتولی مسوار
نوشته بعدی
تسمه ترانس
فهرست